Monday 30 March 2009

Politik tanahairku

Satu persoalan yang sering terbuai didalam mindaku yang jahil politik ini adalah "Ke mana arah tuju politiking Malaysia?"

Saya tidak bermaksud menyebelahi mana-mana gagasan politik, baik kanan atau kiri, kerana mungkin sebenarnya tiada pun gagasan politik yang mempunyai seratus-peratus kejujuran dalam berpolitik. Saya andaikan masing-masing mempunyai kepentingan untuk mengepalai Malaysia. Saya sering bertanya kepada diri sendiri 'Sejak PRU12 tahun lalu (Mac 2008), berapa banyak janji manis sudah mana-mana MP atau Adun yang terlaksana?'

Tidakkah mereka asyik berbicara tentang lompat 'katak' yang tidak pun nampak kelibatnya?

Tidakkah mereka asyik berbicara untuk membeli 'kerusi kulit' semata tanpa mempersoalkan atau menghormati kepercayaan yang telah rakyat berikan kepada seseorang 'wakil rakyat'? Angkara pembelian 'kerusi kulit' ini saya andaikan satu pencabulan hak rakyat sejagat!

Belum selesai isu pembelian kerusi yang seterusnya melibatkan 'rampasan kuasa' kerajaan yang dibina dengan titik peluh rakyat (ingat!!! keringat siapa yang berlimpahan semasa kempen dan hari mengundi?), mereka terus disibukkan dengan pilihanraya parti pula... Justeru, saya buat congakan kasar, dalam setahun memerintah negara (selepas PRU12), mungkin tidak sampai 3 bulan daripada tenaga dan buah minda dikhususkan untuk kepentingan rakyat! Sembilan bulan yang lain banyak di 'curi' oleh kepentingan politik sendiri!

Umpamanya bukan senang mahu bertanding kerusi Ketau Pemuda, kalau memang umum mengetahui palitan busuk dimuka. Juga bukanlah suatu jalan mudah kalau sudah punya rekod politik wang untuk menangkap posisi ahli MT. Ada yang mungkin setiap hari sebu memikirkan pemilihan parti dan lebih sebu dari memikirkan rakyat yang dibuang kerja saban hari akibat kegawatan global ekonomi.

Memang nyata ada kesengalan didalam sesetengah parti politik di Malaysia. SiPolan yang sepatutnya tidak di namakan langsung pun boleh menang jawatan penting parti! Malahan yang anehnya dipuja!!! Aneh memang aneh ... pelik tetapi itulah apa yang terjadi. Itu belum lagi berbicara tentang si polan lain yang sudah terang dan nyata kebobrokannya baik secara publik atau personal... juga diangkat menjadi ketua negara. Oh tidak! Apa sudah jadi dengan tanahairku ...

No comments: